Όταν το άγχος της καθημερινότητας γίνεται χρόνιο, το Bowtech μπορεί να βοηθήσει.

Άγχος, ένα καθημερινό πρόβλημα

Το άγχος είναι ένας φυσικός τρόπος με τον οποίο το σώμα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις ή στον κίνδυνο. Όταν με κάποιο τρόπο αισθάνεστε απειλή, το σώμα είναι σχεδιασμένο ώστε να ανταποκριθεί με φυσιολογικές αλλαγές -ο τρόπος του σώματος να σας προστατεύει- μέχρι να παρέλθει η απειλή.

Μια φορά κι έναν καιρό την εποχή των σπηλαίων, απειλή μπορεί να αποτελούσε η ξαφνική εμφάνιση μιας τίγρης με αιχμηρά δόντια. Η αγχώδης αντίδραση διέγειρε το σώμα για την επείγουσα κατάσταση, αυξάνοντας την δύναμη και την αντοχή, επιταχύνοντας τον χρόνο αντίδρασης ώστε κυριολεκτικά να σωθεί η ζωή σας.

Στις μέρες μας, οι αιτίες πυροδότησης του άγχους ίσως έχουν μεταβληθεί, αλλά η εγγενής αγχώδης αντίδραση παραμένει. Όταν το άγχος υφίσταται εντός της ασφαλούς ζώνης σας μπορεί να λειτουργεί θετικά –να σας κρατάει συγκεντρωμένους και σε ετοιμότητα. Η αγχώδης αντίδραση μπορεί ακόμα να σας σώσει την ζωή –για παράδειγμα, στο να καθιστά δυνατή την ξαφνική αντίδραση να πατήσουμε το φρένο και να αποφύγουμε ένα ατύχημα. Το άγχος μπορεί επίσης να βοηθήσει τους ανθρώπους να αντιμετωπίσουν προκλήσεις –οξύνοντας την συγκέντρωση στις εξετάσεις ή κρατώντας μας σε ετοιμότητα κατά την διάρκεια μιας παρουσίασης στην δουλειά.

Όταν όμως το άγχος παρατείνεται πέρα από την ασφαλή μας ζώνη, τότε παύει να είναι βοηθητικό. Ίσως αρχίσει να προκαλεί σοβαρές ζημιές στον εγκέφαλο και στο σώμα μας.

Η αγχώδης αντίδραση

Όταν χρειάζεται (ή νομίζετε όχι χρειάζεται) να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας ή να τρέξετε μακριά από έναν κίνδυνο, το σώμα σας ανταποκρίνεται ώστε να σας προστατέψει. Το νευρικό σύστημα παρακινεί την απελευθέρωση μιας πλημμύρας ορμονών στρες, συμπεριλαμβανομένων της αδρεναλίνης και της κορτιζόλης, οι οποίες προετοιμάζουν το σώμα για επείγουσα δράση.

Η αδρεναλίνη κάνει την καρδιά σας να χτυπάει ταχύτερα, αυξάνει την αρτηριακή πίεση, αυξάνει τον ρυθμό της αναπνοής και τονώνει την ενέργεια. Η κορτιζόλη αυξάνει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και ενισχύει την ικανότητα του εγκεφάλου να χρησιμοποιεί αυτή τη γλυκόζη. Η κορτιζόλη επίσης σταματάει τις σωματικές λειτουργίες που θα επιβράδυναν την επείγουσα ανταπόκριση του σώματος. Το πεπτικό σύστημα καταστέλλεται, το ανοσοποιητικό και το αναπαραγωγικό σύστημα υπολειτουργούν. Περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχουν την διάθεση, τα κίνητρα και τον φόβο ενεργοποιούνται, με τις αισθήσεις να οξύνονται, την συγκέντρωση να αυξάνεται και τον χρόνο αντίδρασης να μειώνεται.

Αυτή είναι γνωστή ως απόκριση «Πάλης ή φυγής» (ή κινητοποίησης) –προετοιμάζοντάς σας ώστε είτε να παλέψετε είτε να απομακρυνθείτε από τον επικείμενο κίνδυνο- το μέσο που έχει το σώμα σας για να σας προστατεύει.

Εάν η κινητοποίηση αποτύχει, το σώμα σας αντιθέτως ίσως «παγώσει», αφήνοντάς σας ανίκανους να κινηθείτε. Σε ακραίες, απειλητικές για την ζωή καταστάσεις, μπορεί ακόμα και να χάσετε τις αισθήσεις σας, καθιστώντας σας ικανούς να αντέξετε υψηλά επίπεδα φυσικού πόνου.

Όταν το άγχος γίνεται χρόνιο

Το σώμα δεν είναι πάντα ικανό να διακρίνει καθαρά μεταξύ ενός καθημερινού στρεσογόνου παράγοντα και ενός γεγονότος απειλητικού για την ζωή. Όταν είστε αγχωμένοι για κάποια καθημερινά γεγονότα, το σώμα μπορεί ακόμα να αντιδρά σαν να αντιμετωπίζετε μια κατάσταση ζωής ή θανάτου.

Όταν σκεφτόμαστε το άγχος στην καθημερινή ζωή, συνήθως τείνουμε να το θεωρούμε ως κάτι αρνητικό –ένας απλήρωτος λογαριασμός, ένα εξουθενωτικό πρόγραμμα στην δουλειά ή ένας τσακωμός. Παρ’ όλα αυτά, οτιδήποτε επιφέρει υψηλές απαιτήσεις σε ένα άτομο μπορεί να είναι κάτι το στρεσογόνο. Θετικά γεγονότα μπορεί να είναι εξίσου στρεσογόνα –όπως το να παντρεύεται κανείς, η αγορά ενός σπιτιού ή το να παίρνει κάποιος προαγωγή. Το άγχος όμως δεν προέρχεται μόνο από εξωτερικούς παράγοντες. Μπορεί να εξαρτάται και από εσωτερικούς παράγοντες –το να ανησυχούμε για κάτι που μπορεί να συμβεί ή να μην συμβεί ή το να έχουμε απαισιόδοξες σκέψεις.

Το επαναλαμβανόμενο βίωμα αυτής της αντίδρασης πάλης-φυγής στην καθημερινή ζωή, μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα υγείας.

Το χρόνιο άγχος μπορεί να διαταράξει σχεδόν κάθε σύστημα στο σώμα μας. Το ανοσοποιητικό μας σύστημα μπορεί να «απενεργοποιηθεί». Το πεπτικό και αναπαραγωγικό σύστημα μπορεί να διαταραχθούν. Ίσως αυξηθεί η αρτηριακή πίεση, αυξάνοντας τον κίνδυνο για έμφραγμα και εγκεφαλικό επεισόδιο. Οι επιπτώσεις μπορεί να αφήσουν το σώμα ευάλωτο σε πολλά ψυχολογικά και σωματικά προβλήματα υγείας.

Υπάρχουν αρκετά κοινά προειδοποιητικά σημάδια και συμπτώματα που μπορεί κανείς να παρατηρήσει στον εαυτό του –μια προειδοποίηση ότι μπορεί να είστε πολύ κοντά σε μια «υπερφόρτωση» άγχους.

Η έλλειψη συγκέντρωσης ή ικανότητας να θυμηθούμε πράγματα είναι κάτι που συχνά βιώνεται λόγω του χρόνιου άγχους, συνοδευόμενα από μια συνεχή αγωνία, καθώς και το να βλέπουμε μόνο τις αρνητικές καταστάσεις. Η αίσθηση μιας γενικευμένης θλίψης, κατήφειας, ευερεθιστότητας, θυμού ή το αίσθημα «πνιξίματος» είναι επίσης συμπτώματα αγχώδους «υπερφόρτωσης».

Σε σωματικό επίπεδο, το άγχος μπορεί να γίνει αντιληπτό ως πόνος και ενοχλήσεις, ως διάρροια/δυσκοιλιότητα, ναυτία, ταχυκαρδίες, ακόμα και με συχνά κρυώματα και γρίπες.

Ορισμένοι αντιλαμβάνονται ότι μοτίβα στην διατροφή και στον ύπνο τους έχουν αλλάξει. Ίσως εμφανιστούν νευρικές συνήθειες (δάγκωμα νυχιών) ή μια στροφή προς το αλκοόλ, το κάπνισμα και τα ναρκωτικά για χαλάρωση.

Διαχείριση του άγχους

Αν και πολλοί άνθρωποι αρκούνται στο να χαλαρώνουν μπροστά στην τηλεόραση ως τρόπο για να ανακουφιστούν από το άγχος, ωστόσο γενικά κάτι τέτοιο δεν θεωρείται και η καλύτερη μέθοδος.

Η συχνή άσκηση είναι ένας πολύ καλός τρόπος να χειριστούμε το άγχος, καθώς και να δίνουμε στον εαυτό μας χρόνο για ξεκούραση κάθε μέρα. Τεχνικές χαλάρωσης όπως η γιόγκα, οι αναπνοές, ο διαλογισμός και οι τεχνικές ενσυνειδητότητας μπορούν επίσης να βοηθήσουν.

Προσπαθήστε να περνάτε χρόνο με ανθρώπους που σας κάνουν να αισθάνεστε όμορφα για τον εαυτό σας, αποφεύγοντας όσο το δυνατόν ανθρώπους που σας προκαλούν άγχος.

Άλλο ένα κλειδί για να διαχειριζόμαστε το άγχος είναι το να παραμένουμε υγιείς μέσω της καλής διατροφής. Το να διατηρούμε ένα καλό πρόγραμμα ύπνου είναι επίσης ουσιώδες. Εάν δυσκολεύεστε να αποκοιμηθείτε, κάντε κάτι που σας ηρεμεί και σας χαλαρώνει πριν πέσετε στο κρεβάτι.

Κατανοήστε ποιες καταστάσεις σας κάνουν να αισθάνεστε αγχωμένοι. Η αποφυγή στρεσογόνων καταστάσεων (αν είναι εφικτό) ή η εκ των προτέρων προετοιμασία για στρεσογόνα γεγονότα μπορεί να ελαττώσει τις επιπτώσεις ή να μειώσει την περίοδο άγχους.

Δοκιμάστε να κάνετε καθημερινά πράγματα που σας χαροποιούν. Είναι σημαντικό να έχουμε ισορροπία στην ζωή μας, οπότε βρείτε χρόνο για λίγη διασκέδαση!

Πώς η θεραπεία Bowtech μπορεί να βοηθήσει στο άγχος

Η θεραπεία Bowtech είναι μια άλλη μέθοδος η οποία μπορεί να βοηθήσει στην διαχείριση της αγχώδους αντίδρασης του σώματος.

Οι ήπιες κινήσεις του Bowtech βοηθούν στο να αποκατασταθεί η ισορροπία του αυτόνομου νευρικού συστήματος, παρακινώντας μια αλλαγή από την αγχώδη κατάσταση «πάλης-φυγής» στην επικράτηση της κατάστασης «ξεκούραση-αποκατάσταση». Δεν είναι σπάνιο για τους πελάτες να πέσουν σε μια κατάσταση βαθιάς χαλάρωσης κατά την διάρκεια της συνεδρίας, με πολλούς ακόμα και να αποκοιμιούνται. Ακόμα και με αυτές τις λίγες κινήσεις, ολόκληρο το σώμα αφήνεται και χαλαρώνει.

Η θεραπεία Bowtech δεν βγάζει απλώς το σώμα από την κατάσταση «πάλης-φυγής». Μπορεί επίσης να βοηθήσει στην μείωση των συμπτωμάτων και των προειδοποιητικών σημείων υπερφόρτωσης, καθώς και στις συνέπειες που μπορεί να έχει το σώμα λόγω του χρόνιου άγχους. Η αναπνοή, η στάση του σώματος, η πέψη και οι πόνοι μπορούν να βελτιωθούν μέσω μιας από-φορτιστικής θεραπείας Bowtech.

Όταν το άγχος έχει γίνει χρόνιο, χρειάζεται ένα ευρύ φάσμα βοήθειας ώστε να επανέλθει η ολική ισορροπία. Το Bowtech είναι μια ιδανική θεραπεία που μπορούμε να συμπεριλάβουμε στο συνολικό «κοκτέιλ» βοήθειας για το χρόνιο άγχος.

Επιμέλεια και μετάφραση Χρυσούλας Αντώνης –Σωματείο Bowtech Ελλάδος

Πηγή: http://simplybowentherapy.com.au/stress/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *