Τα οφέλη του χορού

Όταν χορεύουμε οργανώνουμε στον χώρο γύρω μας τις πιο αναπάντεχες και πρωτότυπες σκέψεις μας, αυτές που δυσκολευόμαστε να δομήσουμε στον λόγο μας αφήνουμε το σώμα μας να κινηθεί ορμέμφυτα. Αυτή είναι η πραγματική έκφραση, αυτή που δεν περνά από φίλτρο, ούτε όσο παράγουμε την σκέψη, ούτε όταν τελικά την επικοινωνούμε.
Ανάλογα με την πραγματική μας διάθεση, η μουσική μπορεί να μας ενεργοποιήσει, να μας ηρεμήσει ή να απελευθερώσει συναισθήματα που είναι γεμάτα. Ο χορός είναι η ελευθερία της κίνησης στη μουσική. Υπάρχουν τόσοι πολλοί άνθρωποι που δεν αισθάνονται άνετα με το σώμα τους και με την κίνηση αυτού, φοβούνται την κριτική και φέρουν πεποιθήσεις ανικανότητας. Ο χορός μας ξεκλειδώνει και επιτρέπει την ελευθερία της έκφρασης μέσω της ελεγχόμενης κίνησης σε μια πολυδιάστατη μορφή.

Ο ρυθμός υπάρχει μέσα μας. Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα παιδιά κινούνται και χτυπούν τα χέρια τους όταν ακούν ένα τραγούδι που τους αρέσει. Είναι μια αυθόρμητη αντίδραση που σχετίζεται με την ανάγκη μας να επικοινωνούμε και να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, μέσα από τις κινήσεις του σώματος. Ο χορός είναι συνδεδεμένος με ένα σωρό φυσικά, κοινωνικά και πνευματικά οφέλη. Είναι βασικά μια πολύ ενισχυτική «βιταμίνη» για την ψυχή και το σώμα.

Οι ανθρωπολόγοι θεωρούν τον χορό ως ένα «πολύπλευρο φαινόμενο» (multi – faceted phenomenon), ένα αόρατο, υποκειμενικό σύστημα που βρίσκεται μέσα μας. Μπορεί οι μορφές χορού να διαφέρουν σε διαφορετικούς πολιτισμούς, ωστόσο, παγκοσμίως, ο χορός με άλλους ανθρώπους συνδέεται με την συναισθηματική ικανότητα, την αυτοεκτίμηση και τα υγιή επίπεδα εμπιστοσύνης. Ανθρωπολογικές μελέτες δείχνουν ότι οι φυλές που ήταν πιο πιθανό να επιβιώσουν ήταν εκείνες που είχαν αναπτύξει έναν ιδιαίτερο χορό και μπόρεσαν να μοιραστούν τα συναισθήματά τους με αυτόν. Δεν είναι τυχαίο που οι πρωτόγονοι λαοί βάσιζαν όλες τις θρησκευτικές, κοινωνικές και πολιτικές τελετουργίες επάνω στον χορό.

Ο χορός μας κάνει ευτυχισμένους! Όταν χορεύουμε ο εγκέφαλος μας απελευθερώνει ενδορφίνες, νευροδιαβιβαστές που δημιουργούν ένα αίσθημα άνεσης, χαλάρωσης, διασκέδασης και δύναμης. Η μουσική και ο χορός δεν ενεργοποιούν μόνο τα αισθητήρια και κινητικά κυκλώματα του εγκεφάλου μας, αλλά και τα κέντρα ευχαρίστησης.

Πράγματι, οι νευροεπιστήμονες στο Πανεπιστήμιο Columbia λένε ότι, όταν κινούμαστε σε αρμονία με το ρυθμό, ενισχύονται τα θετικά αποτελέσματα της μουσικής. Ωστόσο, η μαγεία του χορού δεν μπορεί απλά να περιοριστεί στη χημεία του εγκεφάλου. Ο χορός είναι επίσης μια κοινωνική δραστηριότητα που μας επιτρέπει να επικοινωνούμε με τους άλλους, να μοιραζόμαστε εμπειρίες και να συναντάμε νέους ανθρώπους, κάτι που έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στην ψυχική μας υγεία.

Το ερώτημα είναι: «Πώς είναι δυνατόν μια τέτοια σωματική πράξη να έχει την ικανότητα να άρει τα πνεύματα»; Οι λόγοι, εξηγεί ο ψυχολόγος χορού Peter Lovatt του Πανεπιστημίου του Hertfordshire, είναι οι εξής: «Ο χορός μας διεγείρει σωματικά και συναισθηματικά, ενώ υπάρχουν και γνωστικά και κοινωνικά στοιχεία γι’ αυτό. Όπως δείχνουν ποικίλες έρευνες φαίνεται να πραγματοποιείται πολύ μεγαλύτερη απελευθέρωση ενδορφινών όταν χορεύετε, παρά κατά τη διάρκεια άλλων μορφών άσκησης. Ο χορός συνδέεται επίσης με τα συναισθηματικά κέντρα στον εγκέφαλο. Για πολλούς ανθρώπους, ο χορός προκαλεί μια συναισθηματική απελευθέρωση – συχνά αυτή είναι η απλή ευτυχία, ενώ για μερικούς μπορεί να τους κάνει μέχρι και να κλάψουν από συγκίνηση».

Τα πειράματα έχουν αποδείξει τα γνωστικά οφέλη του χορού. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του York και του Sheffield συγκέντρωσαν μια ομάδα ανθρώπων και έστειλαν τον καθένα σε ένα εργαστήριο όπου ακουγόταν μουσική για πέντε λεπτά. Ο καθένας έπρεπε να επιλέξει ανάμεσα σε τρεις επιλογές: α) να καθίσει και να ακούει ήσυχα τη μουσική, β) να ποδηλατεί επάνω σ’ ένα ποδήλατο γυμναστικής ενώ ακούει ή γ) να σηκωθεί και να χορέψει. Σε όλους είχαν δοθεί γνωστικά καθήκοντα πριν και μετά.

Σχετικά με τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας ο Dr. Lovatt λέει: «Όλοι εκείνοι που επέλεξαν να χορέψουν εμφάνισαν βελτιωμένες δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων αργότερα. Η ίδια μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι τα επίπεδα διάθεσης των χορευτών αυξήθηκαν. Αυτό δείχνει ότι ο χορός μαζί με τη μουσική, ακόμη και για πέντε λεπτά, μπορεί να ενισχύσει την ευτυχία και να βελτιώσει τα μοντέλα δημιουργικής σκέψης». Επιπλέον, ο συγχρονισμός που εμπλέκεται στο χορό, όταν κινούμαστε μαζί με άλλους ανθρώπους στον ίδιο ρυθμό, είναι ένας ισχυρός τρόπος για τα άτομα να συνδεθούν μεταξύ τους».

Ένας μεγάλος όγκος έρευνας είναι αφιερωμένος στα συναισθηματικά οφέλη του χορού. Σε μια μελέτη που διεξήχθη στην Πολωνία, η διάθεση των συμμετεχόντων αξιολογήθηκε πριν και μετά τη χορευτική δραστηριότητα, μεταξύ ανταγωνιστικών και ψυχαγωγικών χορευτών. Ενώ οι ανταγωνιστικοί χορευτές ήταν βεβαίως εξίσου δυνατοί σε σύγκριση με κάθε αθλητή που ασκεί τη ρουτίνα του, οι χορευτές αναψυχής ανέφεραν υψηλότερη ενέργεια, λιγότερη ένταση και καλύτερη, πιο δημιουργική διάθεση από πριν. Μια άλλη μελέτη , που έγινε στην Ελλάδα, διαπίστωσε ότι οι γυναίκες που είχαν πρόσφατα διαγνωσθεί και υποβληθεί σε θεραπεία για καρκίνο του μαστού παρουσίασαν αύξηση στην ικανοποίηση της ζωής και μείωση των συμπτωμάτων κατάθλιψης, όταν συμμετείχαν στη χορευτική θεραπεία, σε σύγκριση με μια άλλη ομάδα ελέγχου που δεν χόρεψε.

Μπορείτε να σκεφτείτε το χορό ως ένα πολυεργαλείο για τον εγκέφαλό σας που ενσωματώνει ταυτόχρονα κιναισθητικές, ορθολογικές, μουσικές και συναισθηματικές λειτουργίες του εγκεφάλου, οι οποίες αυξάνουν και ενισχύουν τις νευρολογικές σας συνδέσεις.

Εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα που έχει και στο σώμα μας, μιας και ξεφεύγουμε από τα πλαίσια της κλασσικής γυμναστικής. Γυμνάζει με ευχάριστο τρόπο όλους τους μύες προφέροντας μας ένα δυνατό και καλοσχηματισμένο σώμα. Κυρίως όμως προσφέρει και πολλαπλά οφέλη για την υγεία

Πρώτα απ’ όλα μας βοηθά στο να απαλλαχτούμε από το γενικότερο αίσθημα κόπωσης. Η τακτική άσκηση μέσω του χορού βελτιώνει την αντοχή των μυών του σώματος μας, επιτρέποντάς τους να εργάζονται σκληρότερα για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους χωρίς να αισθάνονται κούραση. Ο χορός αυξάνει επίσης τον καρδιακό ρυθμό του σώματος και αυξάνει την αντοχή. Θα πετάτε από το κρεβάτι κάθε πρωί σε ελάχιστο χρόνο.

Ο χορός αυξάνει την ευελιξία σας αφού κάμπτει τις μεγάλες μυικές ομάδες και μεγαλώνει το εύρος κίνησης των αρθρώσεων. Επιπλέον, εάν θέλετε να προστατεύσετε και να βελτιώσετε την πυκνότητα των οστών σας, τότε ο χορός θα μπορούσε να είναι η λύση. Ο χορός μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη οστικών προβλημάτων, όπως η οστεοπόρωση, μιας και ενισχύει την απορρόφηση περισσότερου ασβεστίου στα οστά.

Ο χορός επίσης ενισχύει τη σταθεροποίηση των μυών του κέντρου μας για να εξισορροπήσει το σώμα και να κάνει τους μύες και τους τένοντες λιγότερο ευπαθείς σε τραυματισμούς. Ο συντονισμός και τα αντανακλαστικά ενισχύονται επίσης μέσω τακτικής εξάσκησης χορού.

Τέλος, η άσκηση μέσω του χορού ελέγχει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα, καθώς επίσης συμβάλλει στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Εάν πάσχετε από υψηλή αρτηριακή πίεση τότε ο χορός θα μπορούσε να είναι η κύρια άσκηση για σας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *